Vědy o umění- psychologie umění
Psychologické aspekty vnímání uměleckého díla
Aplikování umění v psychologii bylo poprvé použito Sigmundem Freudem, který jej začal používat velmi krátce po té, co se začaly objevovat první přínosy společného vztahu mezi psychologií a uměním. S touto aplikací umění v psychologii podle Freuda se můžeme setkat i dnes. Hned v několika jeho pracích, Freud věnuje svou pozornost zkoumání psychologického profilu umělce a zkoumání aspektů vlivu velkých uměleckých děl na pozorovatele. Freud označuje umělecké aktivity za mocný a velice užitečný nástroj pro psychoanalýzu osobnosti jednotlivce
Komunikace v uměleckém díle
Komunikace skrze umělecké dílo může být přímá, nebo naopak skrývat zprávu, která nebude patrná na první pohled. V případě, že má umělec zájem skrze své dílo aktivně komunikovat, tedy použít své dílo jako nositele sdělení, musí si celý koncept řádně promyslet. Umělecká komunikace funguje na stejném principu jako ta mezilidská, tedy zapotřebí jsou potřeba sdělit a sdílet, ovšem vuměleckém díle nalézáme tyto potřeby zároveň a v mnohem širším rozsahu. Důležitý je také kontext při každé komunikaci čili prostředí, ve kterém se komunikace odehrává. Rozlišujeme dvojí kontext, vnitřní (psychický) a vnější (fyzikální a sociální).
Psychologie barev
Barva je nezbytnou součástí toho, jak zažíváme svět kolem nás. Základní jsou tři teorie Barev
1. Goetheho teorie barev: teorie zkoumající psychologický dopad různých barev na náladu a emoce člověka
2. Newtonova teorie: popsal barvu jako důsledek vlastností paprsků, který tvoří světelné zdroje
3. Schopenhauerova teorie: předpovídal v ní funkci sítnice v lidském oku
https://theses.cz/id/frvuya/23575166